Tärkeimmät asiat, jotka olemme oppineet tiimityöskentelystä
24.03.2016 10:32Yhtenä tärkeänä asiana tiimimme työskentelyssä voimme pitää niin sanotun vapaan tehtävän synnyttämää sisäistä motivaatiota. Tehtävän vapaus sytytti tiimiläisissä innostuksen sekä sisäisen motivaation ja niiden myötä pystyimme hyödyntämään luovuutta tehtävän suunnittelussa ja toteutuksessa. Luovuus syntyy spontaanisuudessa ja innostavuudessa. Spontaanius on valmiustila, jossa ihmisen mieli on poikkeuksellisen vapaa. Vapaus mahdollistaa tilanteenmukaisen ja mielekkään toiminnan. (Kopakkala 2008, 117.)
Sisäinen motivaatio tarvitsee syttyäkseen autonomian, eli vapauden kokemuksen (Järvilehto 2014, 27). Tämä toteutui tehtävässä siten, että tiimimme toimintaa ei johdettu ulkopuolelta, vaan saimme itse päättää oman työskentelytapamme sekä toimintatahtimme. Lisäksi koulutussuunnitelman toteutus, visuaalisuus sekä esittely muulle ryhmälle olivat täysin tiimin päätettävissä.
Sisäinen motivaatio tarvitsee lisäksi kompetenssin, eli osaamisen kokemuksen. (Järvilehto 2014, 31). Tehtävän vapaudesta johtuen tiimimme jäsenet saivat hyödyntää omia osaamisalueitaan sekä henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteitaan koulutussuunnitelmassa. Tämän vuoksi luovuus kukki suunnitteluvaiheessa, mutta toki toteutuksessa oli myös haastavia osa-alueita. Henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen lisäsi sitoutumista ja motivaatiota jatkaa hankalienkin vaiheiden lävitse.
Vapauden sekä osaamisen kokemuksen lisäksi, yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä sisäisen motivaation lähde (Järvilehto 2014, 32). Tiimimme jäseniä on koko projektin ajan yhdistänyt samanlainen huumorintaju, mikä on osaltaan lisännyt vuorovaikutuksen luontevuutta. Jos emme olisi kokoontuneet säännöllisesti kasvotusten, tämä ei välttämättä olisi tullut esille koko projektin aikana. Lisäksi olemme pyrkineet ilmaisemaan jokaisen jäsenen merkityksen sekä tärkeyden tiimissä muun muassa huomioimalla erilaiset elämäntilanteet ja joustamalla tarvittaessa. Tämä lisäsi yhteenkuuluvuuden kokemusta, jonka myötä sitoutuminen tiimiin kasvoi entisestään ja projekti saatiin vietyä onnistuneesti loppuun.
Tiimin muodostusvaiheessa on hyvin vaikea hahmottaa eri jäsenten tapaa toimia. Ihmisten välillä on suuria eroja esimerkiksi siinä, kuinka nopeasti he vastaavat sähköposti viesteihin tai kuinka paljon he tuovat esille omia ideoitaan. Näistä tehdään usein liian nopeita johtopäätöksiä ihmisen sitoutuneisuudesta ryhmään tai tehtävään ja pahimmassa tapauksessa hiljaisin tai hitain jäsen jätetään heti alkuvaiheessa ryhmän ulkopuolelle, ikään kuin oman onnensa nojaan, eikä hänen merkitystään tiimissä tuoda esille. Tällainen toiminta nujertaa jäsenen innostuksen, motivaation ja sitoutumisen sekä vaikuttaa koko muuhun tiimiin ja sen toimintaan, vaikka alun perin kyse on voinut olla ainoastaan luonteiden erilaisuudesta.
Omassa tiimissämme teimme ikään kuin sanattoman sopimuksen siitä, että jokaisen jäsenen yksilöllisyys huomioidaan, eikä ketään jätetä oman onnensa nojaan. Uskomme, että tämä on suurin tekijä yhteenkuuluvuuden kokemuksen syntymisessä. Yhteenkuuluvuuden kokemus on yksi sisäisen motivaation lähde ja sitä voidaan pitää merkittävänä osana tehokasta ja kestävää oppimista (Järvilehto 2014, 37).
Toinen tärkeä asia, jonka opimme tiimityöskentelyssä, oli konfliktien ja ongelmatilanteiden kohtaaminen sekä niiden ratkaiseminen. Tiimityöskentelyssä melkein väistämättömiä ovat ongelmatilanteet, sekä konfliktit etenkin niin sanotussa ”storming”-vaiheessa, jossa tiimi sopii säännöistä ja normeista, sekä rohkeus esittää mielipiteitä kasvaa (Group dynamics for teams, Levi, D. 2013).
Huomasimme, että asiat jotka vaikuttivat tiimityössämme konfliktien ehkäisemiseen, syntyyn ja ratkaisemiseen voidaan rinnastaa dynaamisen ryhmän tunnuspiirteisiin. Group dynamics for teams (Levi, D. 2013) teoksen mukaan dynaamisen ryhmän tunnuspiirteitä ovat tavoiteorietoneisuus, riippuvuussuhde jäsenten välillä, keskinäinen vuorovaikutus, jäsenyyden tunnistaminen ja tunnustaminen, jäsennetyt roolit, säännöt ja normit, keskinäinen vuorovaikutus, sekä henkilökohtainen motivaatio. Tiimityöskentelyämme jälkeenpäin katsottuna havaitsimme, että nämä samaiset tekijät ovat asioita, jotka olivat läsnä ja vaikuttivat paljon konfliktien ehkäisyyn, sekä syntyyn. Mitä positiivisemmassa merkityksessä dynaamisen ryhmän tunnuspiirteet tapahtuivat, sitä vähemmän konflikteja tiimityöskentelyssämme ilmeni. Tiimityöskentelyssämme dynaamisen ryhmän tunnuspiirteet otettiin huomioon, sekä toteutuivat enimmäkseen positiivisesti, mikä vaikutti siihen, että suuria konflikteja tai ongelmatilanteita tiimityöskentelyssämme ollut.
Opimme, että onnistuneen tiimityöskentelyn ja konfliktien ratkaisemisen yksi avaintekijä on jokaisen jäsenen vastuunkantaminen, sekä omasta työstään, että koko ryhmän yhteisestä lopputuloksesta. Tämä vaikutti tiimityöskentelyssämme paljon konfliktien muodostumiseen ja ehkäisyyn. Kun jokainen jäsenemme pysyi aikataulussa, sekä otti vastuuta koko ryhmästä tasapuolisesti pysyi ilmapiiri positiivisena, sekä sosiaalisia konflikteja pystyttiin ehkäisemään paljonkin (Ryhmäyttämis opas, MAST, mastohjaus.fi). Ongelmatilanteessa, kuten esimerkkinä tilanne, jossa yksi jäsenistämme jättäytyi yllättäen viime hetkellä pois kokonaan ilmoittamatta mitään, lisäsimme muiden vastuuta jäljelle jääneistä töistä tasapuolisesti, että tilanne saataisiin ratkaistua parhaalla tavalla ilman, että lopputulos kärsi.
Kolmantena tärkeänä asiana tiimityöskentelyssämme voidaan pitää selkeää tehtävien jakoa ja toimintasuunnitelmaa. Yhteisten tavoitteiden asettaminen piti yllä ryhmän keskinäistä motivaatiota ja sitoutuneisuutta päämäärien saavuttamiseksi. Penningtonin (2005) mukaan ryhmän järjestäytyneen toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen tekee mahdolliseksi ryhmän hyvä rakenne, eli koheesio. Koheesio on ryhmän jäseniä yhdistävä tekijä ja viittaa siihen, missä määrin jäsenet hyväksyvät ja ovat yhtä mieltä ryhmän prioriteeteista ja tavoitteista, sekä kuinka paljon he myötävaikuttavat itse näiden tavoitteiden saavuttamiseen. (Pennington 2005, 83)
Tiimityöskentelymme selkeään tehtävien jakoon vaikutti osaltaan ryhmän päätöksenteon yksimielisyys eli konsensus, joka Penningtonin teoksen (2005) mukaan on kenties yleisimpänä pidetty ryhmien päätöksenteon malli. Kun ryhmä toimii yksimielisen päätöksenteon mukaisesti, toiminnasta seuraa tyytyväisyys ryhmän keskuudessa ja sitoutuminen tehtyyn päätökseen. (Pennington 2005, 163)
LÄHTEET
Järvilehto, L. 2014. Hauskan oppimisen vallankumous. Sivut: 27, 31, 32, 37.
Kopakkala, A. 2008. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Sivu: 117.
www.mastohjaus.fi/pdf/ryhmayttamisopas
Group dynamics for teams, D.Levi, 2013, USA
Pennington, Donald C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Sivut: 83, 163
Lisää